Пазарът на електроенергия в Република България е в процес на поетапна либерализация, стартирана през 2004 г. и продължаваща и до днес. Той се състои от два сегмента – сегмент с регулирани цени и сегмент със свободно договорени цени или т.нар. свободен пазар.

На регулирания сегмент цените се определят от ДКЕВР, а потребителите се обслужват от крайните снабдители на териториален принцип и не са задължени да сменят своя доставчик на електрическа енергия. Към момента този сегмент включва битовите потребители и стопанските потребители, присъединени към разпределителни мрежи ниско напрежение.

На свободния сегмент клиентите могат да сменят своя доставчик на електроенергия без географското им разположение да влияе на това. Единствено продължават да заплащат цени за пренос и достъп до мрежата, към която са присъединени според нивото на напрежение (преносна или разпределителна).

Дълго време основни участници на свободния пазар са големи производители като АЕЦ „Козлодуй“ и ТЕЦ „Марица Изток 2“, НЕК ЕАД, големи индустриални енергийни консуматори и български и чуждестранни търговци на електроенергия. През 2013 година започна активно преминаването на клиентите, присъединени към разпределителни мрежи средно напрежение (6 – 20 kV) от регулирания на свободния пазарен сегмент.

От 1 август 2013 г. клиентите, които не са избрали свой доставчик на електроенергия, са снабдявани от служебен доставчик на географски принцип, т.нар. доставчик от последна инстанция (ДПИ), но на по-високи от пазарните цени.

Стопанските потребители на „ниско напрежение“ все още могат да купуват електрическа енергия на регулирани цени, които са по-високи от тези, които могат да договорят на свободния пазар.

Излизането на свободния пазар води до намаляване на разходите за електроенергия за потребителя и не носи рискове, свързани с допълнителни финансови разходи или сигурност на снабдяването.

Както и до сега съответното електроразпределително дружество ще продължи да отговаря за поддръжката на инфраструктурата и качеството на електрическата енергия, независимо от това кой е Вашия доставчик на свободен пазар, за което Вие ще продължавате да заплащате регулираните от ДКЕВР цени за „достъп“ и „пренос“.

Участието на свободния пазар изисква регистрация на търговския участник в ЕСО ЕАД, ако е присъединен към преносната мрежа или в съответното Електроразпределително дружество, ако е присъединен към някоя от разпределителните мрежи.

Участието на свободния пазар също така изисква изготвяне на почасови прогнози за потреблението. Тези прогнози могат да се изготвят както от самия клиент, така и от неговия доставчик.

СХЕМА на пазара

Нормативна база

 

ВЪПРОСИ И ОТГОВОРИ

Кои потребители могат да излязат на свободния пазар на електрическа енергия?

Към момента на свободния пазар могат да излязат потребители, присъединени на високо и средно напрежение, както и такива на ниско напрежение, но с над 100 кВт инсталирана мощност, и да купуват електроенергия на свободно договорени цени. Очаква се през 2014-2015 г. да бъдат въведени т.нар. „стандартизирани товарови графици”, с помощта на които и битовите потребители ще могат да избират своя доставчик на електрическа енергия.

Какви са предимствата за клиентите на свободния пазар на електрическа енергия?

Конкурентната среда за търговия с електрическа енергия води до намаляване на цената на електроенергията и повишаване на качеството на обслужване. Клиентите имат възможност сами да избират доставчика си на електроенергия, да договаря условия по договора и фактурирането, както и допълнителни услуги свързани с обслужването.

Задължени ли сте да се регистрирате на свободния пазар?

Не, не сте задължени.

От 1 август 2013 г. всички потребители на „средно напрежение“ могат да излязат на свободния пазар. До излизането им заплащат потребената от тях електрическа енергия по цени на Доставчик от последна инстанция (ДПИ), които са значително по-високи от свободно договорената цена.

Стопанските потребители на „ниско напрежение“ все още могат да купуват електрическа енергия на регулирани цени, които са по-високи от тези, които могат да договорят на свободния пазар. Към момента, потребителите, присъединени на ниско напрежение с инсталирана мощност над 100 кВт имат право, но не и задължение, да се регистрират на свободния пазар. Предимството за всички клиенти е възможността да договорят по-ниска цена и да получат по-качествено обслужване.

Има ли рискове от излизането на свободен пазар?

Не, няма риск. Либерализацията на пазара на електроенергия е необратим процес, който следва директивите на ЕС и в България, като страна членка, предстои да бъде извършен до край.

Как работи свободния пазар на ел. енергия?

Клиентите могат да избират своя търговец на електрическа енергия, но не и своя мрежови оператор. Разпределителната мрежа е собственост на Електроразпределителното дружество (ЧЕЗ Разпределение България АД, ЕВН Електроразпределение ЕАД, Енерго-Про Мрежи АД), което продължава да отговаря за качеството на доставяната електроенергия и за отстраняването на възникнали аварии. С излизането на свободен пазар, клиентът сключва два договора – един с търговеца и един с електроразпределителното предприятие. В края на месеца клиентът получава съответно две фактури:- от търговеца, към който плаща активната електрическа енергия, акциз и цена „задължения към обществото”;- от електроразпределителното предприятие, към което плаща цени за пренос и достъп.

При желание на клиента, ЕНЕРГЕО издава единна фактура, включваща както разходите за електрическа енергия, така и разходите за мрежови услуги – за „достъп“ и „пренос“.

Как да се регистрирате на свободния пазар?

ЕНЕРГЕО извършва регистрацията на свободния пазар безплатно за своите клиенти.

За целта е необходимо те да издадат нотариално заверено пълномощно, по образец. В зависимост от изискванията на съответното ЕРП е възможно да бъдат изискани и допълнителни документи. Към момента, регистрацията на свободен пазар отнема около 1,5 – 2 месеца. На свободен пазар не могат да бъдат регистрирани клиенти с текущи задължения към настоящия си доставчик. Същото се отнася за последваща смяна на доставчик.

В основата на постигането на нашите цели стои персоналът, който е движещата сила за развитието на дейността на нашето дружество. Ето защо залагаме на професионалното развитие и непрекъснато усъвършенстване на нашите служители, което е предпоставка за предлагане на качествени услуги и решения, отговарящи на изискванията и потребностите на нашите настоящи и бъдещи клиенти.

За непрекъснато и все по-пълно удовлетворяване нуждите и очакванията на нашите клиенти и стремейки се да бъдем водещи в областта, ние се ръководим от следните принципи:

 

› Насоченост към клиента
› Лидерство и корпоративна социална отговорност
› Процесен и системен подход
› Взаимно-изгодни отношения с доставчици
› Мотивация на хората
› Фактологичен подход при взимане на решения
› Непрекъснато подобряване

Този сайт използва бисквитки, ако продължите да използвате сайта ни вие се съгласявате с нашата политика за бисквитките.